DOSSIER: ONDERWIJS EN ONDERZOEK 

Net als voorgaande jaren presenteren studenten van 11 ontwerpopleidingen – Academies uit Rotterdam, Amsterdam en Tilburg, TU Delft, Wageningen University, TU Eindhoven, Saxion, NHTV, HKU, HAS Den Bosch en Larenstein – hun afstudeerwerk. Stedenbouwkundige Robbert Jan van der Veen, partner bij het bureau plein06, voorziet de afstudeerprojecten van een kritische inleiding. Aan welke opgaven werkt de nieuwe generatie? Wat valt op aan hun ontwerpaanpak? Waarin verschillen de diverse scholen?

 

In dit dossier ook een reportage van Tim de Boer. Hij verkent de rol van de tekening en het tekenen in het ontwerponderwijs. Hoeveel aandacht is er voor de tekening als eindproduct – tegen de achtergrond van digitale technologieën en de toegenomen complexiteit van het ‘plan’ – dat allang geen blauwdruk meer is, maar een strategie, een raamwerk, een visie of een proces, etc. En wat is nog het belang van het tekenen op zich bij het nemen van creatieve beslissingen, het maken ontwerpkeuzes of het opdoen van kennis?

In twee driegesprekken onderzoeken we met de Academies van Bouwkunst en de universiteiten hoe het ontwerponderwijs- en onderzoek ervoor staan. Hoofdredacteur Mark Hendriks gaat in gesprek met Maike van Stiphout (AvB Amsterdam), Wouter Veldhuis (RAvB) en Reinout Crince (Fontys Tilburg) en met Pieter van Wesemael (TUe), Adri van den Brink (Wageningen) en Vincent Nadin (TU Delft).

 

Ook in dit dossier korte verhalen over actuele onderzoeksprojecten en informatie over de 11 ontwerpopleidingen.