Het team van Blauwdruk


Tijdens zijn studie landschapsarchitectuur kwam Harry Harsema (1957) in contact met journalistiek werk, en dat leidde tot de oprichting van de tijdschriften Blauwe Kamer en ‘scape. Later kwamen de boeken, elk met een eigen, unieke vorm, maar altijd in samenwerking met anderen. Voor zijn bijdrage aan de landschapsarchitectuur kreeg hij ooit de NVTL trofee.

 

‘Ik weet me geïnspireerd door het landschap – de frisse buitenlucht, de bomen, de weidsheid en de beslotenheid, het spiegelen van het water, de beweging ervan, de verhalen. En ik geniet van creativiteit, van mooie plekken maken en ruimte geven. Dicht bij ons Schip van Blaauw kijken we vanaf de Wageningse Berg uit over de uiterwaarden van de Rijn. Vaak ga ik even kijken om te genieten van het uitzicht. Laatst vlogen er twee zeearenden.’


Daphne de Bruijn (1975) heeft grafische vormgeving gestudeerd aan de HKU. Ze geeft vorm aan bijna al onze uitgaves. Daarnaast is ze managing editor van ‘scape, het internationale magazine voor landschapsarchitectuur en stedenbouw. Bovendien vliegt ze ook met de drone en maakt ze foto’s voor zowel Blauwdruk als voor externe opdrachtgevers. Daphne duikt graag met anderen in onderwerpen om met kennis van zaken tot de beste vorm voor een boek en/of tijdschrift te komen.

 

‘Van kinds af aan kom ik in de bergen en voel ik me daar thuis. Ze vormen een grote inspiratiebron, en zijn tegelijkertijd ook de plek waar ik letterlijk op adem kan komen. De toppen hebben een ongekende aantrekkingskracht en iedere wandeling of klimtocht levert naast uitputting een enorm geluksgevoel op. Omgeven door die grote reuzen verandert mijn perspectief op de wereld en voel ik mij weer onderdeel van een groter geheel’


Djuna Spreksel (1992) werkt bij Uitgeverij Blauwdruk als breauredacteur en eindredacteur. Zij studeerde geschiedenis en filosofie, en werkt ook als freelance journalist en tekstschrijver. Djuna heeft een grote interesse voor de natuur, filosofie, geschiedenis en erfgoed. Het liefste zou ze in een Noors berghutje wonen. Ook schrijft ze gedichten en in haar vrije tijd danst ze veel.

 

‘Ik lees en schrijf zo graag gedichten omdat ze mijn blik op de werkelijkheid kantelen. De mooiste gedichten gaan wat mij betreft over het kleine, alledaagse leven. Een goede dichter slaagt erin me net anders naar dat leven te laten kijken, bijvoorbeeld door verschillende dingen, die niets met elkaar te maken lijken te hebben, aan elkaar te koppelen. Tussen die dingen op dat papier begint het te knetteren. Er ontstaat een gevoel terwijl ik lees, en ik denk: ja, zó is het.’


Ettie Edens (2000) werkt bij Uitgeverij Blauwdruk als bureauredacteur. Zij heeft Creative Writing gestudeerd aan ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten in Arnhem. Naast haar werk als bureauredacteur is Ettie veel te vinden in de bibliotheek, in het bos als scoutsleiding, of schrijvend achter haar bureau.

‘De meeste inspiratie voor mijn verhalen haal ik uit de buitenwereld. Buiten wandelen of spelen brengt een zorgeloosheid met zich mee. De natuur, maar ook de stad en de mensen die er doorheen bewegen zorgen voor een altijd veranderend verhaal. Het gelukkigst word ik van slapen in een tentje als het regent.’


Janine Bruinooge (1980) is naast journalist en tekstschrijver, groenliefhebber. In haar vrije tijd is ze graag buiten en trekt ze regelmatig met haar gezin eropuit. Bij Blauwdruk verzorgt Janine de boekpromotie.


Sannie Hornman (1958) werkt als administratieve kracht voor Blauwdruk. Ze heeft zich altijd betrokken gevoeld bij de inrichting van de (openbare) buitenruimte, landschap en stedenbouw. Na haar opleiding als hovenier eerst als tekenaar buitenruimte, en daarna als managementondersteuner bij een stedenbouwkundig bureau. Sinds 2017 heeft ze bij Blauwdruk weer die zijdelingse betrokkenheid gevonden. In haar vrije tijd is er altijd iets te doen in haar eigen tuin, naast haar bezigheden als gepassioneerd keramist. Met veel plezier draait ze van klei en porselein gebruiksgoed en maakt ook handgevormde objecten.

 

'Vroeger wilde ik automonteur of timmerman worden, dat is een mooie combinatie van techniek, ambacht en creativiteit. Automonteur of timmerman ben ik nooit geworden, maar met die combinatie van techniek, ambacht en creativiteit is mijn tijd tot op heden zeker gevuld!’